Yttre och inre mått, samt bagageutrymme.
Säkerhetsfunktioner Škoda Enyaq handlar om säkerhet utan kompromisser. Förutom de redan beskrivna säkerhetssystemen finns följande funktioner tillgängliga som standard eller tillval:
› Isofix- och Top Tether-förankringspunkter för att fästa en barnstol på de yttre sätena i andra raden. Isofix finns även för passagerarsätet fram.
› Till skillnad från farthållaren, som håller en inställd hastighet, tillåter hastighetsbegränsaren föraren att köra i vilken hastighet som helst upp till, men inte mer än, det fördefinierade värdet.
› ABS förhindrar att hjulen låser sig vid nödbromsning eller vid inbromsning på hala underlag.
› Genom att öka bromstrycket hjälper HBA bromsassistent förare i situationer där nödbromsning är nödvändig. Detta kan leda till en betydande minskning av den bromssträcka som krävs.
› EBD optimerar automatiskt bromstrycket och den övergripande bromsbalansen och förhindrar att bakhjulen överbromsar.
› ASR säkerställer mjuk start och acceleration utan att hjulen snurrar på hala underlag.
› EDL hjälper vid acceleration eller körning i uppförsbacke med låg dragkraft under ett av de drivna hjulen.
› TSA fungerar när fordonet är utrustat med en originaldraganordning med egen styrenhet. Systemet fungerar enligt principen att bromsa ett eller flera hjul och samtidigt minska motorns vridmoment vid behov. TSA-systemet ingriper och hjälper till att stabilisera bilen och släpet.
› XDS+ hjälper föraren vid skarpa svängar och ser till att fordonet beter sig neutralt vid dynamisk kurvtagning. Styrelektroniken simulerar i huvudsak närvaron av en självlåsande differential för att förbättra greppet och kördynamiken under svängar. Som ett resultat kommer fordonet att ta kurvor mycket mer säkert och naturligt.
› Däcktrycksövervakning TPM+ håller föraren informerad om däcktrycket hela tiden.
› Blinkande bromsljus minskar risken för en kollision bakifrån, särskilt när du närmar dig bilköerna på motorvägar eller plötsliga inbromsningar framför det oväntade hindret.
Fyrhjulsdrift
Elmotorn monterad på bakaxeln kan kompletteras med en andra elmotor på framaxeln. Detta gör Enyaq till en fyrhjulsdrift.
4×4-drevet använder bara något mer energi än bakhjulsdrift. Denna extra energiförbrukning kan främst tillskrivas den extra vikt som den extra främre motorn lägger på fordonet. Denna fyrhjulsdrivna design är mer energieffektiv än det konventionella arrangemanget med en central mellanaxeldifferential och universalknut.
Fyrhjulsdrift finns endast med det största batteriet på 82 kWh.
Driving Mode Select
För maximal körglädje är Enyaq utrustad med Driving Mode Select som standard. Bilen erbjuder flera lägen som ändrar både stötdämparnas styvhet och andra fordonsinställningar. Att konfigurera om bilen från ett bekvämt, avslappnat läge till en dynamisk, sportig miljö är lika enkelt som att trycka på en knapp.
Regenerativ bromsning
Regenerativ bromsning är en process där fordonets kinetiska energi omvandlas till elektricitet, som sedan lagras i högspänningsbatteriet. Energin används effektivt och hjälper till att öka elfordonets räckvidd genom att delvis ladda batteriet på vägen.
Regenerativ bromsning sker i olika körsituationer och har flera lägen som kan ändras när som helst. Intensiteten på den regenerativa bromskraften kan ställas in manuellt av föraren eller automatiskt av bilens drivenhet.
Progressiv styrning
Denna funktion ger Enyaq bättre hantering och smidighet i kurvor. Den progressiva styrningen ändrar förhållandet beroende på hur långt hjulet vrids.