Fjärde största biltillverkaren i Europa

Med lång erfarenhet av fordonstillverkning, och en historia som börjar i tjeckiska Mladá Boleslav, fortsätter Škoda att göra avtryck. 2024 blev Škoda den fjärde största biltillverkaren i Europa – något vi gärna šchkryter lite extra om. Under 2025 firar Škoda 130 år - och det med sin mest moderna modellportfölj någonsin. Bland annat tillskott i det helelektriska segmentet med helt nya Elroq och nya uppdaterade Enyaq.

Under 2024 registrerade Škoda 762 521 bilar på den europeiska marknaden. Det är en ökning med 12% och innebär att Škoda är det snabbast växande bilmärket i Europa.

Utforska världen

Vi på Škoda vill att alla ska utforska världen och skapa nya minnen. Vi kommer att spegla denna anda i allt vi gör: i våra produkter, med säker, hållbar och solid design och i våra Simply Clever-funktioner, med smarta nya lösningar; eller i våra tjänster som ger alla tillgång till att utforska världen omkring dem. För ju mer vi utforskar, desto smartare blir vi.

Vårt syfte

Vi hjälper världen att leva smartare.

Škoda har funnits i över hundra år. Vi har växt upp tillsammans med världen omkring oss. En värld som ofta har alltför många valmöjligheter. Det viktigaste är att erbjuda val som gör livet enklare. Det är det smarta sättet. Och det är därför vi utforskar smartare sätt att skapa produkter, driva företag, och hitta nya svar på gamla frågor.

Vår roll

Utforska världen med Škoda.

Delad glädje är dubbel glädje. Och resor blir alltid roligare när du har med dig en resepartner du kan lita på. Vi vill inspirera dig, väcka din nyfikenhet, och ta dig till ditt mål med stil.

Vårt uppdrag

Modern och tillgänglig mobilitet med allt du behöver och överraskningar du älskar.

Att ta sig från A till B ska vara enkelt, effektivt och lustfyllt. Vårt jobb är att göra dig nyfiken på att utforska världen utanför. Vårt uppdrag är att ge moderna och tillgängliga mobilitetslösningar med allt du behöver, och överraskningar du älskar.

Våra värderingar

Škodas värderingar definierar vilka vi är och vart vi är på väg. De är en del av allt vi gör, varje dag.

Mänsklig

Att vara mänsklig är att vara unik. Det är det som förenar oss. Att le mot varandra, att hjälpa varandra. Att leva för de stora stunderna, och att fira de små ögonblicken.

Förenklande

Att förenkla är inte så enkelt. Så, hur gör vi det? Vi tar bort det som inte är viktigt – så att det som är kvar är det som betyder något. Vi skapar en plats för det och sätter allt i sitt specifika fack. När du har mindre att oroa dig över, har du mer att leva för. Så enkelt är det.

Överraskande

Vi älskar överraskningar, precis som du. Att bli överraskad är att få mer än du förväntade dig. Eller när något vackert också är något användbart. Och när du får mer utan att spendera en krona till.

Škodas miljö och hållbarhetsarbete

Gå in och läs mer om hur vi bedriver vår verksamhet utifrån en tydlig miljö- och hållbarhetsaspekt.

Vårt designspråk

Modern Solid - en ny era av design

Nya Enyaq och den helt nya kompakta el-suven Elroq markerar en milstolpe i Škodas historia genom att vara de första seriemodellerna som fullt ut omfamnar nya designspråket Modern Solid. De kännetecknas av distinkta former och rena linjer för ett stilrent och robust uttryck, samtidigt som klassiska Škoda-detaljer tolkas på ett nytt sätt. Nedan djupdyker vi i några av alla nyheterna, närmare bestämt Tech-Deck Face med tillhörande ljuslist samt dess påverkan på aerodynamiken.

Tech-Deck Face – en ny högteknologisk front

En av de mest framträdande nyheterna är Tech-Deck Face, som ersätter den traditionella Škoda-grillen. Bakom den blanksvarta ytan döljs avancerade sensorer, som radar och frontkamera. På den kraftfullt skulpterade motorhuven återfinns nu Škodas i textform – vilket gör nya Enyaq och Elroq till de första modellerna utan den traditionella runda logotypen på huven. Samma mörkkromade finish, Unique Dark Chrome, används även för modellbeteckningen bak, detaljer i den robusta främre stötfångaren och Škoda-logotyperna på lättmetallfälgarna.

Ny ljussignatur med minimalistisk design

I det nya designspråket Modern Solid har strålkastarna smala linjer och en minimalistisk, funktionell design. En av de mest iögonfallande nyheterna är ljuslisten på Tech-Deck Face med tunna, vertikalt placerade LED-lampor. Den är placerad ovanför Tech-Deck Face och skapar en visuell koppling mellan de övre ljusenheterna och LED Matrix-strålkastarna.

Matrix LED-teknik och intelligenta ljuslägen

Nya Enyaq och Elroq erbjuds med två strålkastaralternativ. Standardversionen har en sammanhängande LED-enhet för varselljus och blinkers i det övre segmentet, medan nedre delen rymmer LED-moduler för halv- och helljus. Den mest avancerade varianten använder LED Matrix-teknik, där fyra rektangulära LED-moduler i övre delen bildar en distinkt ljussignatur. De nedre enheterna består av två kraftfulla LED-block med matrix-teknik, där 36 individuella ljussegment anpassas i realtid för att undvika att blända andra trafikanter vid användning av helljus.

LED Matrix-strålkastarna har fem adaptiva ljuslägen: stad, landsväg, motorväg, allväder och turistläge för vänstertrafik. Baklyktorna följer samma Modern Solid-design med en stilren 2D-look. Standard är full LED, medan toppversionen även har dynamiska blinkers, kristalldetaljer och animerade ljussekvenser.

Designad för förbättrad aerodynamik och längre räckvidd

Den nya Modern Solid-designen handlar inte bara om estetik – den bidrar också till effektivitet. En mer strömlinjeformad front med optimerade luftslussar, täta övergångar mellan motorhuv och grill samt aerodynamiska hjul minskar luftmotståndet och förbättrar räckvidden. Enyaq har exempelvis nu en luftmotståndskoefficient på låga 0,245, medan Elroq når 0,26 – siffror som gör dem till några av de mest aerodynamiska elbilarna på marknaden.

Med Modern Solid etablerar Škoda en ny designstandard där teknik, funktion och estetik går hand i hand. Vill du veta mer om Elroq och Enyaq? Följ länkarna nedan för utforska alla detaljer om Škodas framtid inom eldriven mobilitet.

Till nya Enyaq - En av Europas mest populära elbilar
Till Elroq - Den mest prisvärda elbilen i sitt segment

Vår företagsdesign

Det är inte bara våra bilar som fått ett ansiktslyft, det har även vårt varumärke fått. Vi har fräschat upp vår varumärkesidentitet med nya logotyper och en uppdaterad verktygslåda för vår kommunikation. Tillsammans speglar de Škodas framtidsvision.

Vår framtid

Möt framtiden: Škoda 2030

Vårt enda sätt att förutse framtiden, är att skapa den. Vår strategiska karta leder oss framåt och anpassas efter vår föränderliga värld. Elektrifiering och digitalisering är hjärtat av Škodas Next Level strategy. Därför är mer än hälften av våra bilar eldrivna. Denna strategi beskriver en samlad minskning av CO2-nivåer, förbättrad lönsamhet, och det tredelade tillvägagångssättet Expand, Explore and Engage för att öka volymer och varumärkesengagemang.